Objavljeno: 08.09.2021. 15:34

Duke-NUS

Zašto znanstvenici uzgajaju ljudske mini mozgove

Istraživači uzgojili minijaturne mozgove u Petrijevoj zdjelici za potrebe izučavanja neurodegenerativnog poremećaja.

Zašto znanstvenici uzgajaju ljudske mini mozgove

Znanstvenici nekoliko poznatih sveučilišta i instituta iz Singapura, objavili su novu studiju u kojoj opisuju istraživanje razvoja degenerativnih bolesti mozga i potragu za mogućim novim terapijama.

Znanstvenici Agencije za znanost, A+STAR Genome instituta iz Singapura (GIS), Nacionalnog instituta neuroznanosti NNI i Duke-NUS medicinskog fakulteta, nisu bili zadovoljni proučavanjem modela Parkinsonove bolesti u modelima životinja, jer oni ne prikazuju progresivni i selektivni gubitak neurona koji stvaraju dopamin, što je glavna značajka Perkinsonove bolesti.

Iz tog razloga istraživači su laboratorijski uzgojili minijaturne ljudske mozgove koje nazivaju organoidima nalik na ljudske mozgove.

"Oni su u osnovi trodimenzionalni, višestanični, tkivni in vitro konstrukti koji oponašaju ljudski srednji mozak", navodi vodeći autor studije dr. Junghyun Jo.

Minijaturni organoidi veličine zrnca graška  znanstvenicima omogućuju proučavanje razvoja i komunikacije ljudskog mozga.

"Ovi eksperimenti su prvi koji rekonstruiraju prepoznatljive značajke Parkinsonove bolesti koje možemo vidjeti samo kod pacijenata", rekao je izvanredni profesor Hyunsoo Shawn Je, stariji koautor iz Programa za neuroznanost i poremećaje u ponašanju na Duke-NUS-u. "Stvorili smo novi model uključene patologije, koji će nam omogućiti da pratimo kako se bolest razvija i kako se može usporiti ili zaustaviti."

Manipulirajući DNK-om matičnih stanica kako bi odgovarali genetskim faktorima rizika koji su pronađeni u pacijenata s Parkinsonovom bolešću, znanstvenici su uspjeli uzgajati organoide s neuronima koji su pokazivali i Lewyjeva tijela, kao i progresivni gubitak neurona koji proizvode dopamin.

"Veliki je izazov produljiti godine zdravog života u starijoj globalnoj populaciji, čija tjelesna i kognitivna izvedba često opada zbog neurodegenerativnih poremećaja", rekao je profesor Tan Eng King, zamjenik medicinskog direktora u NNI-u, viši koautor studije. "Ovo otkriće pruža uvide u" humanizirani" model bolesti koji može olakšati testiranje lijekova protiv Parkinsonove bolesti i demencije.

Organoidni sustav omogućit će istraživanje Parkinsonove bolesti i drugih stanja koja se ne mogu provesti  sa sadašnjim životinjskim modelima. Tim već koristi organoide kako bi istražio zašto i kako se Lewyjeva tijela formiraju u stanicama ljudskog mozga, te kako bi isprobao lijekove koji potencijalno mogu zaustaviti napredovanje bolesti.

Čitavu studiju možete pronaći na ovoj poveznici.