UC Riverside
Eksperimentalno gorivo se ne može zapaliti
Za razliku od konvencionalnih goriva, novo ne proizvodi hlapljive pare osim ako kroz njega ne prođe električna struja.
Kemijski znanstvenici i inženjeri sveučilišta UC Riverside dizajnirali su gorivo koje se pali samo primjenom električne struje. Budući da ne reagira na plamen i ne može izazvati slučajne požare tijekom skladištenja ili transporta, to je sigurno tekuće gorivo koje bi trebalo spriječiti brojne požare u automobilima i zrakoplovima.
"Gorivo koje inače koristimo nije baš sigurno. Ono isparava i moglo bi se zapaliti, a to je teško zaustaviti," rekla je Yujie Wang, doktorandica kemijskog inženjerstva UCR-a i koautorica novog rada o gorivu. "Puno je lakše kontrolirati zapaljivost našeg goriva i spriječiti njegovo gorenje kada isključimo napon."
Kada gorivo izgara, ne gori sama tekućina. Umjesto toga, hlapljive molekule goriva koje lebde iznad tekućine pale se u kontaktu s kisikom i plamenom. Uklanjanje izvora kisika će ugasiti plamen, ali to je teško učiniti izvan motora.
"Ako bacite šibicu u lokvicu benzina na tlu, to su pare plina koji gori. Možete osjetiti miris te pare i odmah znate da je hlapljiva", rekao je Prithwish Biswas, doktorand kemijskog inženjerstva UCR-a i prvi autor rada. "Ako možete kontrolirati paru, možete kontrolirati i hoće li gorivo izgorjeti."
Osnova novog goriva je ionska tekućina, koja je oblik ukapljene soli. "Slično je soli koju koristimo za aromatiziranje hrane, a to je natrijev klorid", rekla je Wang. "Ona koju smo koristili za ovaj projekt ima nižu točku taljenja od kuhinjske soli, nizak tlak pare i organska je."
Tim je modificirao formulu ionske tekućine, zamijenivši klor perkloratom. Zatim su upaljačem za cigarete vidjeli hoće li nastala tekućina izgorjeti. "Temperatura normalnog upaljača dovoljno je visoka i da je namjeravao gorjeti, gorio bi", navodi Wang.
"Kada smo isključili struju, plamen je nestao i mogli smo ponavljati taj proces iznova i iznova, primjenjivati napon, vidjeti paru, zapaliti da izgori, a zatim isključiti", kaže Wang. "Bili smo uzbuđeni što smo pronašli sustav koji možemo pokrenuti i zaustaviti vrlo brzo."
Dodavanje većeg napona tekućini rezultiralo je većim plamenom s većom izlaznom energijom. Kao takav, pristup bi također mogao djelovati kao sustav za mjerenje ili prigušivanje u motoru.
"Možete izmjeriti izgaranje na ovaj način, a smanjenje napona funkcionira kao 'mrtvi prekidač', sigurnosna značajka koja automatski isključuje stroj", rekao je Michael Zachariah, ugledni profesor kemijskog inženjerstva na UCR-u i odgovarajući autor rada.
Teoretski, ionsko tekuće gorivo može se koristiti u bilo kojoj vrsti vozila. Međutim, još uvijek postoje pitanja na koja je potrebno odgovoriti prije nego što se komercijalizira. Gorivo bi trebalo ispitati u različitim tipovima motora i utvrditi njegovu učinkovitost.
Zanimljivo svojstvo ionske tekućine je da se može pomiješati s konvencionalnim gorivom i dalje se ponašati kao sama. "Ali potrebno je dodatno istraživanje kako bi se shvatilo koji se postotak može miješati, a da ipak ne bude zapaljiv", rekao je Zachariah.
Učitavam komentare ...