Objavljeno: 13.07.2023. 11:14

Perseverance Rover

Pronašli dokaze organske tvari na Marsu

Istraživači pronašli dokaze organskih spojeva u krateru na Marsu, moraju ih donijeti na Zemlju za potvrdu

Pronašli dokaze organske tvari na Marsu

Rover Perseverance je pronašao dokaze organskih spojeva u krateru Jezero na Marsu. Iako ovo nije nepobitan dokaz da je Mars nekada bio dom života - ovi spojevi također mogu nastati na nebiološki način - rezultati ukazuju na iznenađujuće kompleksne organske uvjete za „ključne građevne blokove života“ na Zemljinom susjedu. Istraživanje je objavljeno u časopisu Nature.

Rover Perseverance, prvi koji istražuje krater Jezero, istražuje to područje od veljače 2021. godine. Znanstvenici vjeruju da je ta dolina nekada sadržavala drevno jezero, uključujući deltu rijeke koja je nekada u nju tekla. To je jedno od najvjerojatnijih područja za otkrivanje preostalih znakova života na Marsu.

Organske molekule poput onih koje su primijećene u krateru Jezero sadrže ugljik i često vodik. Oni su osnovni sastojci života kakvog poznajemo na Zemlji, iako se mogu razvijati i abiološki. „One su uzbudljiva naznaka za astrobiologe jer se često smatraju građevnim blokovima života“, rekao je suautor članka Joseph Razzell Hollis, postdoktorand u Prirodoslovnom muzeju u Londonu, za Newsweek. „Važno je napomenuti da se mogu stvoriti procesima koji nisu povezani s životom kakvog poznajemo, pa organske molekule same po sebi nisu dokaz života bez dovoljno dodatnih dokaza koji se ne mogu objasniti nebiološkim - ili abiotskim – procesima“.

Rover je promatrao spojeve koristeći instrument - Skeniranje naseljivih okruženja pomoću Ramanove i luminescentne spektroskopije za organske spojeve i kemikalije (SHERLOC) - koji mapira organske molekule i minerale na površinama stijena. Značajno je da je pronađen organski materijal u svih deset ciljeva koje je promatrao na dnu kratera. „Naši rezultati podržavaju opažanja prethodnih robotskih misija na Marsu da je Crveni planet nekada bio bogat organskim materijalom, spojevima koji su uglavnom sačinjeni od ugljika i vodika, i da se nešto od tog organskog materijala još uvijek može otkriti milijardama godina kasnije“, rekao je suautor Joseph Razzell Hollis, astrobiolog iz Londona, za Gizmodo. „Svako otkriće, svako promatranje, daje nam malo više informacija koje nas približavaju razumijevanju povijesti Marsa i mogućnosti da je nekad podržavao život“.

Sada kada su istraživači promatrali molekule, trebat će im bolji uvid u njih u laboratorijima na Zemlji kako bi izvukli daljnje zaključke o njihovom porijeklu. „Ako se ovi uzorci vrate u zemaljske laboratorije, može se koristiti raznolikija skupina alata za proučavanje uzoraka, uključujući veću prostornu razlučivost te veću specifičnost i osjetljivost“, napisali su autori. Morat će pričekati misiju Povratak uzoraka s Marsa (MSR), koja se ne očekuje da će krenuti sa Zemlje barem do kasnih 2020-ih. Ipak, putovanje bi trebalo vrijediti čekanja. „Dosad, jedine stijene s Marsa koje smo ikada mogli proučavati na Zemlji bili su meteoriti. Dohvatiti Marske stijene netaknute, pažljivo pohranjene i zaštićene od kontaminacije, bit će neprocjenjivo za planetarnu znanost“, rekao je Razzell Hollis za Newsweek.