Povratak u Budućnost
Zaplovili teretni brodovi na vjetar
Teretni brod opremljen velikim jedinstvenim jedrima koje pogoni vjetar dizajniranim u Britaniji krenuo je na svoje prvo putovanje
Pomorska tvrtka Cargill, koja je unajmila plovilo, nada se da će ova tehnologija pomoći industriji da krene prema zelenijoj budućnosti.
Upotreba krutih jedara WindWings veličine krila ima za cilj smanjiti potrošnju goriva i time ugljični otisak brodskog prometa.
Procjenjuje se da industrija snosi odgovornost za otprilike 2.1% ukupnih emisija ugljičnog dioksida (CO2) u svijetu.
Prvo putovanje broda Pyxis Ocean bit će od Kine do Brazila - i pružit će prvo stvarno ispitivanje tehnologije jedara na vjetar u stvarnom svijetu.
Savijena kada je brod u luci, otvaraju se kada je na moru. Visoka su 37.5 metara i izgrađena su od istog materijala kao vjetroelektrane kako bi bile trajne.
Omogućavanje da brod bude pogonjen vjetrom, umjesto da se oslanja isključivo na svoj motor, s vremenom bi moglo smanjiti ukupne emisije teretnog broda za 30%.
Jan Dieleman, predsjednik tvrtke Cargill Ocean Transportation, izjavio je kako se industrija nalazi na „putovanju prema dekarbonizaciji“. Priznao je da nema „čarobnog rješenja“, ali je rekao da ova tehnologija pokazuje kako se brzo stvari mijenjaju.
„Prije pet ili šest godina, kada biste pitali ljude u pomorskom sektoru o dekarbonizaciji, rekli bi 'pa, bit će vrlo teško, ne vidim da će se to dogoditi uskoro'“, rekao je BBC-u.
„Pet godina kasnije, mislim da se narativ potpuno promijenio i svi su zaista uvjereni da trebaju dati svoj doprinos - svi se samo malo muče oko toga kako ćemo to postići“.
„Zato smo, kao jedni od većih igrača, preuzeli dio rizika kako bismo isprobali stvari i gurnuli industriju naprijed“.
Brod Pyxis Ocean će trebati oko šest tjedana da stigne do svoje odredišne točke - ali tehnologija koju koristi ima svoje korijene u nečemu puno bržem.
Razvila ju je britanska tvrtka BAR Technologies, koja je iznikla iz ekipe za America's Cup 2017. koju je predvodio Sir Ben Ainslie, natjecanja koje se ponekad naziva „Formula 1 mora“.
„Ovo je jedan od najsporijih projekata koje smo napravili, ali bez sumnje s najvećim utjecajem na planetu“, rekao je za BBC voditelj John Cooper, koji je nekad radio za ekipu Formule 1 McLaren.
On vjeruje da će ovo putovanje biti prekretnica za pomorsku industriju.
„Predviđam da će do 2025. polovica novih brodova biti naručena s pogonom na vjetar“, rekao je.
„Razlog zbog kojeg sam tako uvjeren su naše uštede - tonu i pol goriva dnevno. Ako stavite četiri krila na brod, to je šest tona ušteđenog goriva, to je 20 tona manje CO2 - dnevno. Brojke su ogromne“.
Inovacija dolazi iz Ujedinjenog Kraljevstva, ali sama krila proizvode se u Kini. Cooper kaže da nedostatak podrške vlade u smanjenju troškova uvoznog čelika sprječava tvrtku da ih proizvodi ovdje.
„Šteta, volio bih da se proizvode u Ujedinjenom Kraljevstvu“, rekao je BBC-u.
Stručnjaci kažu da je pogon na vjetar obećavajuće područje za istraživanje dok se pomorska industrija trudi smanjiti procijenjenih 837 milijuna tona CO2 koje proizvodi svake godine.
U srpnju je pristala smanjiti emisije stakleničkih plinova na neto nulu „do ili oko 2050. godine“ - zavjet koji su kritičari nazvali beskorisnim.
„Pogon na vjetar može napraviti veliku razliku“, kaže dr. Simon Bullock, istraživač o pomorstvu iz istraživačkog centra Tyndall Sveučilišta u Manchesteru.
Rekao je da će nove čišće vrste goriva trebati vremena da se razviju „pa moramo upotrijebiti sve operativne mjere na postojećim brodovima - kao što su nadogradnja brodova s jedrima, zmajevima i rotorima“.
„Na kraju, doista su nam potrebna goriva bez ugljika na svim brodovima, ali u međuvremenu je nužno svako putovanje učiniti što je moguće učinkovitijim. Niže brzine također su ključni dio rješenja“, rekao je za BBC.
Stephen Gordon, izvršni direktor pomorske tvrtke za prikupljanje podataka Clarksons Research, složio se da se tehnologije povezane s vjetrom „počinju primjećivati“.
„Broj brodova koji koriste ovu tehnologiju udvostručio se tijekom posljednjih 12 mjeseci“, objasnio je.
„Međutim, treba napomenuti da su to niski temelji. U međunarodnoj floti brodova i u knjizi novih narudžbi s više od 110,000 plovila, imamo podatke za manje od 100 brodova koji danas koriste tehnologiju potpomognutu vjetrom“.
Čak i ako se taj broj dramatično poveća, tehnologija vjetra možda neće biti prikladna za sva plovila, na primjer, tamo gdje jedra ometaju istovar kontejnera.
„Pomorska industrija još uvijek nema jasnu stazu za dekarbonizaciju i, s obzirom na obujam izazova i raznolikost svjetske flote brodova, malo je vjerojatno da će postojati jedinstveno rješenje za industriju u kratkom ili srednjem roku“, predviđa Gordon.
No John Cooper iz BAR Technologies je optimističniji, izjavljujući da je budućnost krila koja pogoni vjetar „veoma svijetla“.
Također priznaje da osjeća određeno zadovoljstvo idejom da se industrija vraća svojim korijenima.
„Inženjeri to uvijek mrze, ali ja uvijek kažem da se vraćamo u budućnost“, rekao je.
„Izum velikih motora s unutarnjim izgaranjem uništio je trgovačke rute i rute jedrenja, a sada ćemo pokušati obrnuti taj trend, barem malo“.
Učitavam komentare ...