Climeworks
Može li avionsko gorivo izvučeno iz zraka biti isplativo
Tvrtke koje se bave izvlačenjem CO2 iz atmosfere i preradom u gorivo kažu da je to budućnost.
Tvrtka Climeworks jedna je od nekoliko sličnih u svijetu koje žele komercijalizirati tehnologiju dobivanja mlaznog goriva iz zraka, točnije iz ugljičnog dioksida.
Ideja je prilično jednostavna jer se CO2 izvlači iz zraka, a zasebnim procesom se iz vode elektrolizom stvaraju kisik i vodik. Vodik se potom miješa s CO2 u sintezni plin koji se može transformirati u gorivo za mlazne motore.
Tvrtka uskoro završava pilot tvornicu koja će stvarati 1000 litara mlaznog goriva dnevno, a svu energiju će dobivati iz sunčevih kolektora. Climeworks vjeruje da će prvo gorivo početi proizvoditi 2021. godine, a posebnu korist bi trebala imati priroda jer će njihovo gorivo višekratno iskorištavati CO2.
Mada tvrtka kaže da njihovo gorivo predstavlja budućnost zračnog prometa, mnogi se s njima ne slažu.
Jedan od glavnih problema je skupoća. Fosilno gorivo za mlazne motore je vrlo jeftino u usporedbi s troškovima koje stvara "hvatanje" CO2 iz zraka, a što se tiče ekološke komponente, 1000 litara goriva dnevno stvorenog obnovljivom energijom je jako malo jer primjerice Boeing 747 troši oko 4 litre u sekundi.
Mnogi stručnjaci stoga vjeruju da postoji puno učinkovitiji način dobivanja "zdravijeg" goriva, a to je uzgajanje bilja. Zrakoplovi već lete na gorivo proizvedeno iz biomase, koje se može proizvoditi iz bilo čega što sadrži ugljik, no još uvijek je udio takvih goriva jako mali u odnosu na fosilna goriva, a biogoriva se ne mogu nazvati ekološki prihvatljivim jer stvaraju također dosta CO2, dok površine na kojima se kulture sade umanjuju površine za proizvodnju hrane.
Stoga mnogi vjeruju da budućnost zračnog prometa, baš kao i cestovnog, leži u električnim motorima i hibridima, pa u zdravo komercijalno isplativo gorivo "iz zraka" ne trebamo ulagati previše nade.
Učitavam komentare ...