Objavljeno: 05.11.2023. 11:41

ESA

Ovo je nova ručna kamera za fotkanje na Mjesecu

Nova kamera koju razvijaju europski inženjeri zamijeniti će Hasselblad kameru koja je korištena u Apollo misijama.

Ovo je nova ručna kamera za fotkanje na Mjesecu

Kroz koju godinu ljudi će ponovno zakoračiti na površinu Mjeseca u okviru misije Artemis III. Mada "kolo vode" ponovno Amerikanci, na projektu sudjeluje i Europska svemirska agencija, koja će osigurati servisni modul koji će služiti astronautima za kontrolu vode, zraka, struje, pogona i temperature, ali i druge dijelove opreme među kojom je i potpuno novi fotić pod nazivom Handheld Universal Lunar Camera (HULC), koji se već testira na Zemlji, a uskoro bi ga trebali testirati i astronauti na Međunarodnoj svemirskoj postaji.

Artemis_Moon_camera_design_debriefing_pillars

Za razliku od četiri Hasselblad kamere s objektivima Harrison Schmidt od 60 mm koje su se koristile krajem šezdesetih i početkom sedamdesetih godina prošlog stoljeća u Apollo misijama, nova kamera ne dolazi od jednog proizvođača, već ju je ESA dizajnirala samostalno, no korištenjem dijelova standardnih kamera s velikom osjetljivošću na svjetlost i najsuvremenijim objektivima, no zasad još nije objavljeno o komponentama čijih se proizvođača radi, jer proizvod još nije finaliziran.

Inženjeri koji stoje iza HULC kamere surađivali su s ESA-om u krajolicima Lanzarotea u Španjolskoj koji nalikuju na Mjesec, kako bi novu kameru isprobali tijekom programa obuke PANGEA, koji priprema astronaute da postanu učinkoviti terenski znanstvenici za buduće misije na Mjesecu.

How_to_use_a_lunar_camera_in_the_dark_pillars

Tijekom geoloških terenskih izleta astronauti dokumentiraju svoj istraživački rad koristeći ESA Electronic Field Book, alat koji omogućuje PANGAEA-inim instruktorima geologije da prate i podržavaju posadu iz znanstvene sobe. Ove je godine znanstveni tim dobio audio i video uživo u stvarnom vremenu.

"Dodavanje Mjesečeve kamere omogućilo je posadi realan okus istraživanja mjesečeve površine. Bilo je to veliko poboljšanje njihovog iskustva, nešto što bismo rado ponovili u budućim izdanjima, " kaže Loredana Bessone, voditeljica projekta PANGAEA.

Astronauts_using_the_Artemis_lunar_camera_during_geological_exploration_pillars

Mada su kameru izradili europski inženjeri, NASA-in tim napravio je nekoliko izmjena, uključujući dodavanje pokrivača za zaštitu od prašine i topline, obzirom da se temperature na Mjesecu kreću od minus 200 do 120 stupnjeva Celzijevih, kao i novi set ergonomskih gumba za astronaute koji nose rukavice u glomaznim skafanderima.

ESA-in astronaut Thomas Pesquet koji se specijalizirao za fotkanje u svemiru na ISS-u, pohvalio je dizajn: "Inženjeri su obavili jako dobar posao rekonfigurirajući tipke i rasporedivši ih u jednostavnu, ali pouzdanu zaštitu za kameru".

Thomas_Pesquet_records_field_exploration_in_Lanzarote_pillars

Kameru su na Zemlji također testirali NASA-ina astronautica Jessica Wittner i japanski astronaut Takuya Onishi, snimajući fotke usred bijela dana, ali i u mraku vulkanskih špilja kako bi simulirali ekstremne uvjete za fotografiranje Mjeseca, a kvalitetu slika je provjerio Jeremy Myers, stručnjak NASA-e za HULC kameru.

Jessica_Wittner_using_the_Artemis_Moon_camera_pillars

"Bilo je vrlo korisno imati gledište geologa kako bismo bili sigurni da fotografije imaju odgovarajuću razlučivost, dubinsku oštrinu i ekspoziciju kako bi se maksimizirali znanstveni rezultati", rekao je Myers.

HULC će biti prva kamera bez ogledala za ručnu upotrebu u svemiru. Fotoaparati bez zrcala pružaju izvrsnu kvalitetu slike u situacijama slabog osvjetljenja, što ih čini prikladnim za izazovno okruženje visokog kontrasta na Mjesecu, a također će snimati i videozapise.

Rosemary_Coogan_tries_Artemis_Moon_camera_pillars

Budući astronauti na Mjesecu će snimati različite snimke, od krupnog plana do panoramskih slika i videa, a Myers je proveo tjedan dana s ekipom PANGEA-e pomno prateći izvedbu kamere u rukama astronauta.

"Pokušavamo odabrati najbolje objektive za snimke Mjeseca i optimizirati postavke na pametan način. Želimo da astronauti mogu snimiti detaljnu sliku kristalne strukture u stijeni i snimiti krajolike, sve s pravom ekspozicijom," objašnjava Myers.

Ključne riječi NASA Mjesec ESA HULC