Objavljeno: 30.05.2024. 18:00

Arizona State University

Povremeni post i proteini za poboljšanje zdravlja

Znanstvenici istražuju učinke dijete s povremenim postom u kombinaciji s unosom proteina na zdravlje.

Povremeni post i proteini za poboljšanje zdravlja

Nova studija istraživača sa Sveučilišta Arizona State ističe strategiju prehrane za značajno poboljšanje zdravlja i kontrolu tjelesne težine.

Sudionici koji su slijedili režim isprekidanog posta i stimulacije proteina, koji uključuje ravnomjerno raspoređeni unos proteina tijekom dana, imali su bolje zdravlje crijeva, gubitak težine i metaboličke reakcije. Te su dobrobiti bile znatno veće od onih uočenih s jednostavnim ograničenjem kalorija.

Istraživači su usporedili učinke dviju niskokaloričnih prehrambenih intervencija: Kontinuirane dijete s ograničenim unosom kalorija i režima koji uključuje povremeni post i stimulaciju proteina.

Ispitivanje je provedeno na 41 osobi koja je imala prekomjernu težinu ili pretilost tijekom razdoblja od osam tjedana. Pojedinci u skupini s povremenim postom i unosom proteina pokazali su smanjenje simptoma gastrointestinalnih problema i povećanje raznolikosti crijevne mikrobiote u usporedbi s onima u skupini s ograničenjem unosa kalorija.

Protokol povremenog posta povećao je broj korisnih mikroba u crijevima koji su povezani s vitkim tipom tijela i poboljšao opće zdravlje. Dodatno, povećao je razine određenih proteina (citokina) u krvi povezanih s gubitkom težine, kao i nusproizvoda aminokiselina koji potiču sagorijevanje masti.

Povremeni post je obrazac prehrane koji se mijenja između razdoblja posta i jedenja. Metoda je nedavno stekla popularnost zbog svojih potencijalnih zdravstvenih prednosti, uključujući gubitak težine, poboljšano metaboličko zdravlje i poboljšanu funkciju mozga.

Pokazalo se da restrikcija kalorija, povremeni post (ograničavanje konzumacije hrane na određene periode u nekim danima) i tempiranje proteina (kontrolirani unos proteina u određenim obrocima) utječu na tjelesnu težinu i sastav, ali je učinak ovih modifikacija prehrane na crijevni mikrobiom bio nejasan do sada.

U kliničkom ispitivanju sudionici su bili podijeljeni u dvije skupine: jedna je slijedila povremeni post i režim unosa proteina, a druga dijetu s ograničenim unosom kalorija. Obje su skupine praćene tijekom osam tjedana zbog promjena u težini, sastavu tijela, sastavu crijevnog mikrobioma i metaboličkim potpisima plazme.

Sudionici koji su pratili povremeni režim gladovanja i stimulacije proteina iskusili su značajno smanjenje crijevnih simptoma i povećanje korisnih crijevnih bakterija, posebno iz obitelji Christensenellaceae.

Studija je također otkrila da su ti mikrobi povezani s poboljšanom oksidacijom masti i metaboličkim zdravljem. Nasuprot tome, skupina s ograničenim kalorijskim unosom pokazala je povećanje metabolita povezanih s putevima povezanima s dugovječnošću.

Unatoč tome što su obje grupe imale sličan prosječni tjedni unos energije, grupa koja je koristila povremeni post i stimulaciju proteina postigla je veći gubitak težine i smanjenje masnog tkiva s prosječnim gubitkom od 8,81% svoje početne tjelesne težine tijekom studije. Za usporedbu, oni na dijeti s ograničenim unosom kalorija izgubili su u prosjeku 5,4% tjelesne težine.

Sudionici koji su slijedili povremeni post i dijetu s povećanjem bjelančevina iskusili su smanjenje ukupne tjelesne masnoće, uključujući masnoću na trbuhu i duboku abdominalnu masnoću, te su vidjeli povećanje u postotku nemasne tjelesne mase.

Studija naglašava potencijal povremenog posta i dijeta s unosom bjelančevina u poboljšanju zdravlja crijeva i regulaciji težine. Iako su potrebna daljnja istraživanja, ova otkrića nude obećavajući put za stvaranje učinkovitih prehrambenih intervencija za pretilost i povezane metaboličke poremećaje.

Istraživanje objavljeno u časopisu Nature Communications možete pronaći na ovoj poveznici.

Ključne riječi Arizona State University