University of Technology Sydney
Što su metazločini i kako ih možemo zaustaviti
Metazločini koji se odvijaju u virtualnom svijetu se ne uklapaju u postojeće okvire prijavljivanja i istraživanja zločina.
Apple Vision Pro headset je najnoviji alat za pristup trodimenzionalnim, impresivnim mrežnim okruženjima, također poznatim kao metaverzum. Omogućuje korisnicima virtualnu šetnju savanom iz svoje dnevne sobe, gledanje sportskih utakmica u impresivnom okruženju ili čak kupnju kuće nakon završetka virtualnog razgledavanja.
Ali ta nova mrežna okruženja također imaju potencijal omogućiti nove zločine, takozvane "metazločine" koji se događaju u metaverzumu. Dovode u pitanje naše definicije zločina u digitalnom svijetu jer se ne uklapaju u postojeće okvire prijavljivanja i istraživanja zločina.
Nova studija istraživača Tehnološkog sveučilišta u Sydneyu, Australija, bavi se ovim problemom rasvjetljavanjem ključnih karakteristika metakriminala. Jer, ako bolje razumijemo ove zločine, moći ćemo se lakše boriti protiv njih.
Istraživanje je pokazalo da zločini počinjeni u metaverzumu imaju sličnosti s konvencionalnim kibernetičkim kriminalom. Na primjer, oba uključuju različite vrste ilegalnih aktivnosti koje se događaju na internetu ili u virtualnim prostorima. Kako tehnologija postaje bolja, ti zločini također postaju sve globalniji i anonimniji, zbog čega je gotovo nemoguće uhvatiti počinitelje.
Jedna vrsta metazločina su imerzivni VR napadi, koji se osjećaju stvarnim kroz uranjanje i prostornu prisutnost koje se stvara nizom osjetilnih tehnika u VR headsetovima, uključujući vizualne, zvučne i taktilne. Time se stvara osjećaj prostorne prisutnosti koji omogućuje korisniku percipiranje i doživljavanje virtualnog prostora kao stvarnog. To znači da se negativna iskustva poput seksualnog nasilja i uznemiravanja također osjećaju stvarnima.
Osim ako neprestano snimate svoje interakcije u metaverzumu, ključni dokazi te neugodne interakcije neće biti zabilježeni. Neke su tvrtke stvorile korisničke kontrole, poput sigurnosnog mjehurića koji se može aktivirati oko vašeg avatara. Međutim, istraživači kažu da još nemaju dovoljno istraživanja da bi znali jesu li učinkoviti.
Nova studija tvrdi da će se utjecaj metakriminala također pogoršati za ranjivu populaciju, posebno djecu koja zauzimaju veliki udio aktivnih korisnika metaverzuma. Poteškoće u provjeri dječje dobi na internetu dodaju dodatnu zabrinutost oko zlostavljanja.
U 2022. godini istraživači iz Centra za suzbijanje digitalne mržnje proveli su 11 sati i 30 minuta snimljenih korisničkih interakcija na Metinim Oculus headsetovima u popularnom VRChatu. Otkrili su da se korisnici, uključujući djecu, susreću s uvredljivim ponašanjem otprilike svakih sedam minuta.
Zlostavljanje i seksualno uznemiravanje također je bilo rašireno, a maloljetnici su često bili manipulirani da koriste rasističke uvrede i promiču ekstremističke ideje.
U siječnju 2024. policija u Ujedinjenom Kraljevstvu zabilježila je prvi slučaj silovanja u metaverzumu nakon što je napadnut avatar 16-godišnje djevojčice. Policija je izvijestila da je žrtva pretrpjela psihičku i emocionalnu traumu, sličnu napadu u fizičkom svijetu.
Ishodi slučaja trenutno se čekaju i vjerojatno će postaviti pravni presedan za zaštitu maloljetnika u metaverzumu. U ovom trenutku metakriminal predstavlja nove izazove u definiranju, mjerenju i praćenju odgovornosti avatara s kojima se konvencionalni kibernetički kriminal obično ne suočava.
Australski istraživači su pronašli i druge rizike, uključujući hakiranje i snimanje okoline osobe. Manipulacija VR tehnologijama, poput haptičkih paketa koji korisnicima omogućuju fizički angažman u virtualnim prostorima, također omogućuje počiniteljima da nanose izravnu fizičku ozljedu korisnicima, što može uključivati nanošenje vizualne vrtoglavice, mučnine kretanja i neurološke simptome.
Velike tehnološke tvrtke poput Applea, Mete i Microsofta ulažu mnogo u metaverzum, razvijajući hardver i softver za poboljšanje svojih platformi. Istraživačka tvrtka Gartner predviđa da će do 2026. godine 25% ljudi provesti najmanje jedan sat svaki dan u metaverzumu radi posla, kupovine, obrazovanja, društvenih medija i zabave.
Ovo predviđanje možda nije previše daleko od stvarnosti. Anketa o nacionalnoj online sigurnosti australskog povjerenika za e-sigurnost provedena 2022. pokazala je da je 49% korisnika metaverzuma izjavilo da su ušli u metaverse barem jednom mjesečno u prošloj godini.
Istraživači kažu da je stoga važno i hitno da vlade i tehnološke tvrtke razviju pravne i regulatorne okvire specifične za metaverzum kako bi zaštitile virtualna okruženja. Nacionalni i međunarodni pravni okviri morat će uzeti u obzir nove karakteristike metakriminala, a organi za provođenje zakona morat će unaprijediti svoje vještine u izvještavanju i istragama metazločina.
U prošlosti su tvrtke govorile o odgovornom korištenju novih tehnologija, ali nisu preuzele odgovornost kada su njihove platforme korištene za zločine i štetu. Umjesto toga, tehnološki čelnici koriste ono što istraživači sada nazivaju "vještom isprikom", primjerice "žao nam je što ste ovo doživjeli na našoj platformi", no to ne čini ništa opipljivo u rješavanju problema, a metaverzum tvrtke bi trebale uvesti jasne regulatorne okvire za svoja virtualna okruženja kako bi ih učinila sigurnima za sve.
Studiju australskih istraživača o metazločinima možete pronaći na ovoj poveznici.
Učitavam komentare ...