Promo članak
4K performanse i Ray Tracing u laptopima
4K performanse i ray tracing u laptopima
Promjene u generaciji grafičke arhitekture uvijek su donosile puno novih stvari, često se usredotočujući više na poboljšanja vezana za performanse grafičkih čipova, a malo manje na njihovu učinkovitost. Takva je strategija već dugo praktična za proizvođače, no donedavno je većina kupaca koji igranje shvaćaju ozbiljno bila usmjerena na segment stolnih računala, gdje učinkovitost nije problem kad uzmemo u obzir snažnija napajanja i moderne sustave za hlađenje. Međutim, kako sve više kupaca posljednjih godina razmišlja o prijenosnom računalu, cijeli segment dobiva na značaju, a ulaganja u razvoj mobilnih čipova i kompletne platforme na kojoj se temelje neka od najboljih prijenosnika postaju sve veća.
Što donosi NVIDIA AMPERE?
Dramatičan napredak u svim segmentima kada je riječ o gamerskim prijenosnicima nije nigdje očitiji nego u slučaju nove GeForce RTX 30 serije zasnovane na najnovijoj NVIDIA Ampere arhitekturi. Ampereova arhitektura impresivna je sama po sebi i predstavlja jedan od najvećih skokova u performansama i tehnologiji u modernom svijetu grafičkih kartica. Nikada prije prijelaz s jedne na drugu generaciju nije donio tako velik napredak na oba polja, čineći prijelaz sa stare generacije na najnoviju vrlo zanimljivom ne samo za korisnike koji zaostaju dvije ili tri generacije, već i za one koji su donedavno bili na posljednjoj generaciji grafičkih kartica.
Najveći skok koji je Ampere kao arhitektura omogućio s novim GeForce RTX 30 akceleratorima zasigurno je vrlo korisna ray tracing tehnologija koja je do prije samo nekoliko godina bila rezervirana isključivo za profesionalnu upotrebu u filmskim animacijama. Da bismo maksimalno pojednostavili, to je napredna tehnologija za prikazivanje scena u igri u stvarnom vremenu koja neprestano izračunava učinak svakog pojedinog izvora svjetlosti na okolne predmete, računajući na sjene, odsjaje, prozirnost i druge efekte koje svjetlost stvara na različitim materijalima u okolišu. Ray racing uzima u obzir utjecaj svjetla na svaki pojedini vidljivi piksel i zahtijeva znatno veću procesorsku snagu i vrijeme u usporedbi s drugim tehnikama sjenčanja. Krajnji rezultat drastično je uvjerljiviji u usporedbi sa scenama dobivenim rasterizacijom ili drugim tehnikama.
Optimizacija za više rezolucije uz NVIDIA DLSS
Još jedna tehnologija koja je vrlo važna za korisnike prijenosnih računala i koja radi na integriranim Tensor jezgrama Ampere čipova je NVIDIA DLSS. Ova tehnologija pruža najveću korist kada koristimo ray tracing, što je izuzetno zahtjevna operacija za GPU. Zbog ove složenosti uglavnom igramo u rezoluciji 1080p s uključenim ray tracing efektima, kako bismo osjetili neki minimum fluidnosti. Svako povećanje razlučivosti dodatno usporava animaciju, čineći je previše sporom.
NVIDIA Ampere sve to mijenja prikazivanjem framea u nižoj razlučivosti (1440p) od predviđene (4K). Ili jednostavno rečeno, DLSS prati promjene između zadnjeg prikazanog framea i onog koji će biti prikazan, paralelno analizira cijelu scenu obrađujući ray tracing efekte klasičnim rasterskim prikazom framea, spajajući ih na kraju i generirajući završne kadrove u 4K ili 8K rezoluciji. Sve zahvaljujući činjenici da su jezgre Tensor sposobne istodobno izvoditi ray tracing izračune i grafičke operacije, kombinirajući detalje iz više prikazanih okvira u konačni kadar s puno većom rezolucijom. Krajnji rezultat ovog kompliciranog postupka je slika neusporedivo veće oštrine i s puno više detalja, bez značajnog utjecaja na performanse, što je vrlo važno za korisnike prijenosnih računala.
Max-Q
Uz ray tracing, DLSS i druge tehnologije predstavljene na svim Ampere čipovima, postoje tehnologije specifične za prijenosne verzije procesora. Svakako najvažnija tehnologija je treća generacija Max-Q. NVIDIA je prije nekoliko godina shvatila da se, ako želi vidjeti gaming prijenosnike na tržištu koji su tanki i tihi, dizajn komponenata unutar prijenosnika mora dramatično promijeniti. Tri generacije kasnije, imamo najnoviju verziju Max-Q tehnologije koja pruža ne samo hardverske specifikacije i dizajne koji omogućuju daleko bolju ravnotežu performansi, potrošnje energije i hlađenja, već i softversku komponentu koja pomaže u pažljivoj ravnoteži u stvarnom vremenu između sve tri komponente kako bi se omogućilo najbolje moguće igračko iskustvo.
Prilagodba laptop form factoru
Da bismo objasnili važnost Max-Q tehnologije, uzet ćemo primjer dviju različitih igara, jedne koja se u velikoj mjeri oslanja na CPU, a druge koja se puno više oslanja na GPU. U slučaju tradicionalnih prijenosnih računala, ograničenja potrošnje unaprijed se postavljaju, a CPU i GPU poštuju postavljena ograničenja, bez obzira radi li se o prvoj ili drugoj igri. U slučaju igre koja je zahtjevna u pogledu CPU resursa, to znači da nećemo postići najviše CPU frekvencije, dok će GPU raditi solidno ispod maksimuma. U slučaju igre koja se više oslanja na GPU, imat ćemo suprotnu situaciju kada će se CPU raditi ispod maksimuma, a GPU udariti ograničenje, iako ima stvarnog prostora jer procesor ne doseže zadana ograničenja. Max-Q ovaj problem rješava dinamički i ovisno o kojoj je igri ili aplikaciji riječ, uravnotežuje performanse CPU-a i GPU-a kako bi omogućio korisniku da maksimalno iskoristi snagu.
Tehnologija uparena s Max-Q hardverskim dizajnom i zadužena za prethodno spomenuto precizno uravnoteženje je Dynamic Boost 2.0 i koristi algoritam strojne inteligencije za optimizaciju potrošnje energije. Cijelo vrijeme prati njihov rad na razini intervala pojedinog framea, tako da prijenosno računalo u svakom trenutku zna koliko je energije potrebno za svaku od spomenutih komponenata kako bi se postigle maksimalne performanse. To sprječava nepotrebno rasipanje energije i stvaranje topline u prijenosnim računalima visokih performansi.
Dynamic Boost 2.0 dostupan je na svim modelima GeForce RTX 30 iz serije Max-Q 3.0 i ono što je važno je da se uključi odmah nakon pokretanja uređaja bez ikakvih dodatnih postavki, donoseći tako ubrzanje u svim aplikacijama i igrama.
Max-Q tehnologija također daje proizvođačima prijenosnih računala daleko veći izbor u pogledu pojedinih komponenata, ostavljajući prostor za isti GPU koji se može točno konfigurirati kako bi odgovarao rashladnom sustavu, napajanju i ostalim dijelovima računala. Sve to rezultira daleko većim izborom GeForce RTX 30 prijenosnih računala i situacijom u kojoj su proizvođači početkom godine najavili preko 70 novih modela računala sa spomenutim čipom.
Novi laptopi
Što se tiče određenih proizvođača i modela koji će biti dostupni ili najavljeni u narednom razdoblju, gotovo svi glavni NVIDIA-ini partneri poput Acera, Lenova, Gigabytea, MSI-a i drugih planiraju nove modele u svojoj ponudi. Modeli GigabyteAorus G5KC s 15-inčnim zaslonom i 240Hz osvježavanjem već su danas dostupni na tržištu, na 10. generaciji procesorske platforme Intel Core i5, 16 GB RAM-a i GeForce RTX3060 sa 6 GB VRAM-a. Jači Aorus 15G KC nudi praktički istu konfiguraciju, ali s jačim procesorom Core i7-10870H. Pored njega možete pronaći i Aorus 17KC sa 17-inčnim zaslonom i brzinom osvježavanja do 300Hz. Platforma ovog modela sastoji se od Intel Core i7 10870H i RTX 3060 sa 6 GB memorije, 16 GB RAM-a i 1 TB SSD-a. Također možete pronaći najmoćniji Aorus 17G XC s velikim 17-inčnim zaslonom i osvježenjem na 300Hz, procesor Core i7 10870H, grafički procesor RTX 3070 s 8 GB VRAM-a, 32 GB RAM-a.
Acer se također može očekivati u narednom razdoblju, najavljujući dolazak novog modela Nitro 5, koji će po svemu sudeći biti izvrsna igračka bilježnica sa 17-inčnim zaslonom, IPS pločom i osvježavanjem na 144Hz. Prijenosnik pokreće procesor Cezanne Ryzen 7, a dolazi s 32 GB RAM-a, GeForce RTX 3080 grafičkom karticom i 1TB M.2 PCIe x4 SSD-om, što je vrlo dobra kombinacija.
Kad sve zbrojimo, sve nove tehnologije, napredak sjajnih rješenja od prije i veliku slobodu koju NVIDIA daje proizvođačima računala, možemo zaključiti da će nadolazeće razdoblje biti vrlo zanimljivo za gaming hardver. Ako do sada niste ozbiljno razmišljali o igraćem prijenosniku, možda je vrijeme da ozbiljno razmotrite neke od najavljenih modela.
Učitavam komentare ...