Day After
Tomislav Grubeša: Sve postaje digitalno
CEO Geoluxa i dobitnik Zlatnog Teslinog jajeta na VIDI e-novationu vjeruje da će novi načini poslovanja smanjiti troškove rada i proizvodnje.
Vrhuski radarski sustavi iz hrvatske tvrtke Geolux implementirani su po cijelom svijetu. U vremenima općeg lock-downa tvrtka je bila prisiljena kao i mnogi drugi značajne promjene u modelu poslovanja. S Tomislavom Grubešom pričali smo o kriznom poslovanju, ali i o Danu nakon i mogućnosti da se nešto od tehnoloških inovacija zadrži i nakon pandemije i na taj način pozitivno utječe na svijet.
Kako je pandemija koronavirusa promijenila način vašeg poslovanja? Mislite li se u potpunosti vratiti na staro jednom kad se steknu uvjeti ili planirate preuzeti nešto od kriznog modela poslovanja?
Poslovanje u Geolux-u se nije drastično promijenilo, samo se malo podigao udio digitalnih komunikacija i smanjio broj sastanaka. Odnosno sastanci su prebačeni u digitalnu domenu putem nekog od konferencijskih alata što je zapravo i podiglo efikasnost sastanaka jer barem prema našem iskustvu svi su koncizniji i sažetiji na takvim telekonferencijama. Nisam psiholog ali rekao bi da se teže pošteno „posvađati“ s nekim (naravno oko stručnog mišljenja i rješenja) preko digitalne platforme nego u dobrom starom socijalnom kontaktu u nekoj zagušljivoj sobi za sastanke.
Zbog prirode posla i čestih putovanja i terenskog rada mi smo i prije obilno koristili telekonferencije i digitalnu komunikacijsku infrastrukturu no vrlo rijetko za interne koordinacije koje su uglavnom bile klasični sastanci. Kad se jednom stvari vrate u normalu mislim da će se situacija prilagoditi negdje između trenutne situacije i starog stanja gdje će ostati dio novih rješenja koja smo uveli u zadnjih par tjedana, a dio će se vratiti na staro. Naravno proizvodnja je iz ovog većim dijelom isključena, osim u dijelu koordinacija s voditeljima u proizvodnji, jer veliki dio naše proizvodnje je i u trenutnoj situaciji ostao raditi normalno naravno uz poštivanje epidemioloških mjera.
Svijet se brzo prilagodio. Tehnologija je omogućila da mnogi javni servisi, edukacija i poslovanje na neki način nastave raditi. Kako vidiš da bi tehnologija mogla trajno promijeniti svijet nakon završetka pandemije?
Korona je napravila za digitalizaciju javnih servisa u RH više od svih vlada zajedno i to u roku od cca. 10 dana. Gotovo nevjerojatna transformacija se dogodila u svim sektorima javne uprave i to mora ostati tako i iza krize jer svo poslovanje s javnim servisima drastično ubrzava i pojednostavljuje. Uz ovu veliku i jako pozitivnu promjenu dogodila se i još jedna za nas bitna stvar, a to je eksplozija digitalnog marketinga koja se zapravo još uvijek i prilagođava novonastaloj situaciji.
Naravno da je taj digitalni marketing bio tu i prije krize i imao ja jako, jako važno mjesto u oglašavanju i dolasku do klijenata, no u našem biznisu se ipak većina ozbiljnih kontakata i poslova dogovarala na stručnim sajmovima koji je jedan ili dva godišnje usko specijaliziranih i još nekoliko interesantnih. Dio toga je za ovu godinu već otkazan, a pitanje je što će biti s ostalima na kojima smo mislili sudjelovati u trećem i četvrtom kvartalu. Jedini funkcionalan način komunikacije s našim klijentima u ovoj situaciji je zapravo ostao internet i digitalni mediji.
Koje vrijedne tehnološke i organizacijske lekcije možemo naučiti i iskoristiti iz ove situacije?
Nama se pokazalo da su dvije osnovne lekcije iz ove situacije koje smo naučili da moramo znati i biti spremni prezentirati naše proizvode i usluge digitalno, imati sjajne i atraktivne video materijale i tutoriale o našim proizvodima i zapravo napraviti sve ono što bi inače u direktnoj prezentaciji klijentima napravili u cca. 30 do 45 minute prezentacije sada u svojih 3 do 4 minute video materijala. Druga stvar je instalacija, podešavanje i edukacija klijenata na terenu koja se sad isto radi online.
Tu je potrebno ponešto treninga samih inženjera i tehničara koji vode klijente kroz postupak instalacije, podešavanja i rade edukaciju online putem jer teško možete uvijek i sve pokazati i odraditi umjesto klijenta kao što bi to napravili na terenu. Uz malo prakse i snalažljivosti, te unaprijed pripremljenih materijala i taj dio može funkcionirati jako dobro, a vjerujem da će za ubuduće kad se kriza smiri smanjiti dio troškova i dobar dio klijenata će biti više spreman odraditi sam instalaciju negdje u svijetu uz našu online pomoć što bi moglo značajno smanjiti putne troškove, ali i omogućiti da inženjeri budu efikasniji jer se ne će gubiti veliki broj dana na samo putovanje na lokaciju i natrag.
Učitavam komentare ...